Å arbeide med bærekraftsrapportering kan høres komplisert ut, men i 2025 er det relativt enkelt å sette denne rapporteringen i system. Med programvarestøtte er det mulig å organisere bærekraftig forretningsdrift på en måte som støtter opp under rapporteringen, samtidig som det også er enkelt å følge på tiltak knyttet til klima- og miljøledelser. På denne måten blir rapporteringen også en integrert del av den daglige driften.
Sentral parametere – miljø, sosiale forhold og forretningsetikk
Såkalt ESG-rapportering handler i utgangspunktet om relativt enkle parametere innenfor tre sentrale områder: miljøforhold, sosiale forhold og forretningsetiske forhold. Det er selvfølgelig mulig å bryte ned rapporteringen på et svært detaljert nivå, samtidig som relevante områder også vil være helt avhengige av for eksempel bransje og selskapsstørrelse, men det er likevel tre konkrete hovedområder som er i fokus.
Det er dessuten enkelt å se at disse tre hovedområdene definitivt ikke bare handler om byråkrati og administrasjon. Å jobbe systematisk med miljø og klima vil ha stor betydning for selskapets klimaavtrykk, men det vil i tillegg ha mye å si for omdømme og konkurransedyktighet i markedet. Det samme gjelder for arbeid med sosiale og forretningsetiske forhold.
ESG-rapportering som en del av den daglige driften
Arbeid med ESG-rapportering bør være en del av den daglige driften, både med tanke på effektiv rapportering og best mulig effekt fra implementerte tiltak. For eksempel kan vannforbruk og CO2-utslipp være en sentral del av miljøparametere som er en del av ESG-rapporteringen. Disse verdiene er åpenbart ikke bare relevante for ESG-rapportering, men bør også være en del av selskapets kontinuerlige oppfølging av driften.
Det samme gjelder for sosiale forhold som oppfølging av ansatte, og styringspraksis knyttet til for eksempel åpenhet og etisk drift. Kontinuerlig måling, oppfølging og rapportering vil legge til rette for at avvik fanges opp og løses før de skaper større utordringer i driften. Derfor er bærekraftsrapportering relevant for både store og små organisasjoner.